Osm z deseti Čechů by uvítalo povinnou výuku finanční gramotnosti již na základní škole

Zkušenost s některým z úvěrových produktů mají více než dvě třetiny českých spotřebitelů. Nejčastěji si půjčujeme na bydlení (32,2 %) a na vybavení domácnosti (28,1 %).

Osm z deseti Čechů by uvítalo povinnou výuku finanční gramotnosti již na základní škole
Tiskové zprávy 22. 10. 2019

Pomyslnou třetí příčku s téměř 19 % zaujímá nákup automobilu. Dokládají to výsledky výzkumu agentury IPSOS, který si nechala zpracovat společnost ESSOX, jeden z lídrů na trhu spotřebitelského financování v ČR.

V rámci výzkumu se ptala společnost ESSOX pěti stovek spotřebitelů na jejich postoje a zkušenosti v oblasti úvěrů a ověřovala jejich znalosti této problematiky.

Češi podle výsledků výzkumu nejčastěji vybírají půjčku podle celkové ceny, kterou za půjčku zaplatí. Součet splátek je při sjednávání půjčky rozhodující pro 60 % oslovených. Necelých 17 % se rozhoduje podle výše měsíčních splátek a pro 11 % je nejdůležitější roční procentní sazba nákladů (RPSN).

Spotřebitelé také nepodceňují význam finančního vzdělávání. Povinnou výuku finanční gramotnosti na druhém stupni základních škol by uvítalo 82 % dotázaných. To je dobrá zpráva, protože 60 % z oslovených respondentů nezná význam zkratky RPSN.

Finanční gramotnost by měla patřit k základním dovednostem vyučovaným na základních školách, neboť již dnešní středoškoláci mají často bankovní účet a platební kartu. Ukazuje se, že spotřebitelé málo ověřují odpovědný přístup samotné finanční instituce: zda prověřuje odpovědně jejich schopnost půjčku splatit, jejich platební historii v úvěrových registrech, její přístup ke spotřebiteli v případě, že se něco pokazí a spotřebitel nemá na řádné splácení dostatek peněžních prostředků.

Zkušenosti spotřebitelů s půjčkami

Zatímco téměř čtvrtina mužů si v minulosti vzala úvěr na nový vůz, ženy investovaly častěji do vybavení domácnosti (34 %). To potvrzují i interní statistiky společnosti ESSOX, která profinancovala v loňském roce 22 093 motorových vozidel v celkové částce 5 054 846 korun.

Ačkoli jsou dnes rozsáhlé možnosti, jak získat některý z úvěrových produktů, při sjednávání půjčky se často chováme konzervativně. Polovina z oslovených preferuje její sjednání v kamenné pobočce. 33 % dává přednost zprostředkování půjčky online. Nejčastěji preferují sjednání půjčky online muži ve věku 36 – 53 let, zde by tuto formu volilo 40 % dotázaných.

Úvěrové služby v závislosti na věku

Výsledky výzkumu také prozradily, jak se mění naše spotřebitelské chování v závislosti na věku. Zatímco do bydlení a nákupu vozu by s půjčkou investovali nejčastěji lidé ve věkové skupině od 30 do 44 let, téměř 17 % mladých do 26 let by na úvěr investovalo do svého vzdělávání. Naopak téměř čtvrtina oslovených ve věkové kategorii od 54 do 65 let by použila některý z úvěrových produktů na nečekané výdaje.

České Budějovice, únor 2019