Elektrické stroje

Potkat na silnici elektromobil není dnes už nic výjimečného, naopak elektromobilita se stává čím dál tím víc běžnou součástí našeho života. Zejména u mladší generace, hraje dopad na životní prostředí, jednu z nejdůležitějších rolí při výběru automobilu.

Elektrické stroje
Trendy 18. 08. 2021

Toho si jsou čím dál tím více vědomé i velké společnosti, které se snaží chovat odpovědné a s ohledem na udržitelnost životního prostředí. To platí i u stavebních a těžkých strojů, které si málokdo umí spojit se zeleným řešením. Jak je to například s takovým elektrobagrem, který umí spotřebovat desítky litrů nafty za hodinu? To se dozvíte v našem článku.

Ona myšlenka, pustit do provozu stavební stroje poháněné elektromotorem, je ještě stále celkem mladá. První, plně elektrický bagr o váze šestnáct tun, představila společnost Suncar na ženevském veletrhu Palexpo v roce 2015, kde jej uvedl stavební podnikatel Markus Affentranger. Ten na vývoji stroje spolupracoval s tamější vysokou školou v Zürichu. Bagr nabízí neuvěřitelný výkon 75 kW a za rok provozu spotřeboval pouhých 30 000 kWh, což je oproti 150 000 kWh, které spotřebuje dieselový bagr, velká úspora.

Nespornou výhodou stroje je i to, že se dokáže dobíjet ze své střešní solární elektrárny. Díky velké kapacitě baterie, pak zvládne pracovat až devět hodin bez dobíjení, nabít ho přitom můžete i během obědové přestávky. Majitelé spočítali, že za rok užívání elektro bagru ušetřili cca 525 tisíc Kč na naftě, nemluvě o výrazně o výrazně menším zatížení životního prostředí.

Pokud nad elektrickým bagrem uvažujete, ale rádi byste do firmy pořídili pořádného ranaře, tak by vás mohl zaujmout 36 tunový kolos, který se používá například k těžbě surovin v Rakousku. Vyrábí ho společnosti Hitachi a je napájen energií přes kabel. Jaké přednosti se v elektrickém pohonu skrývají, vysvětlil majitel Armin Mortlbauer: „Tradiční dieselový agregát má výkon maximálně 202 kW při 1000 Nm otáčivého momentu. Naproti tomu elektromotor má pouze 160 kW, avšak při obrovském točivém momentu 1200 Nm.

Protože není zapotřebí žádný velký výkon k chlazení motoru, zůstává ve výsledku více motorového výkonu pro hydrauliku. Elektromotor tak přináší o 15–20 % více výkonu.

Ve výbavě firmy ještě najdeme 90 tunového „macka“, který je taktéž na elektřinu. „Náš předchozí pásový bagr spotřeboval 44 litrů nafty za hodinu, zatímco teď spotřebuje 170 kW ekologického proudu. Započítáme-li výrazně nižší náklady na údržbu a provoz, tak i přes větší investiční náklady se zařízení samo zaplatí za velmi krátkou dobu.“ – dodal Mortlbauer.

Společnost ESSOX s.r.o. využívá na svých webových stránkách a ve svých aplikacích cookies. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“, nebo kamkoliv mimo lištu, souhlasíte s využíváním všech cookies. Více informací o používaných cookies a jejich nastavení naleznete zde.