Plavba mezi piráty

Máte také mezi svými zaměstnanci nebo kolegy odvážné dobrodruhy? My ano, a proto chceme slyšet jejich zážitky, příběhy a vidět nádherné fotografie. Václav Průka nám popsal svou expedici na Britské Panenské ostrovy. Přestože většinu roku funguje jako Business analytik v úseku Řízení změn, občas si nasazuje i kapitánskou čepici. Zbytek už je jeho příběh.

Stories 19. 12. 2018

Na přelomu roku jsme si se známými, se kterými se plavíme již po dlouhá léta, chtěli splnit jeden ze svých jachtařských snů - zaplachtit si na Britských Panenských ostrovech (British Virgin Islands/BVI). Více než jedna třetina návštěvníku přilétá na BVI právě proto, aby se plavila na jachtě. Ostrovy jsou totiž revírem, sudičky jim daly do vínku téměř ideální podmínky pro jachting. Je zde teplé a čisté moře s teplotou vzduchu mezi 26 °C a 31 °C v létě a mezi 22 °C a 28 °C v zimě. A díky východním pasátovým větrům tam je nízká vlhkost a k tomu pravidelný vítr o rychlosti kolem 15 - 20 uzlů, který umožňuje plachetnicím plout pod plnými plachtami. Ostrovy leží východně od Portorika v Závětrných ostrovech souostroví Malých Antil, které vytvářejí souvislý dělicí pruh mezi Karibským mořem a Atlantským oceánem a jsou rozesety po obou stranách širokého průlivu sira Francise Drakea. Pojmenování tento průliv získal podle jednoho z nejobávanějších pirátů, kteří zde našli v četných zátokách a jeskyních svá útočiště a úkryty pro svou kořist. Tady číhali na španělské a portugalské koráby vlekoucí se do Evropy pod tíhou pokladů uloupených Indiánům na americkém kontinentě.

Vzhledem k relativně velké vzdálenosti a také kvůli tomu, že jsme chtěli přeplout i na vedlejší Americké Panenské ostrovy (United States Virgin Islands/USVI), kde jsou potřeba pro plavbu charterovou lodí víza do USA, jsme nenechali nic náhodě. Přípravu jsme zahájili dlouho před termínem – chtěli jsme využít stabilní počasí kolem Vánoc, objednali jsme si v předstihu pohodlný katamarán a letenky a těšili se na Ježíška.

Začátkem září jsme však s obavami sledovali vývoj hurikánové sezóny. Tropické cyklony nejsou pro tuto oblast Karibiku nic výjimečného, každý rok se jich v tomto období několik desítek vytvoří, ale výjimečná krutost hurikánu Irma (síla větru téměř 300 Km/h a na moři osmimetrové vlny) a po ní Marie, která udeřila téměř vzápětí, se nedá srovnat. Tedy vlastně dá, takovýto hurikán po své cestě srovná vše se zemí.  O následcích, které oba zanechaly, jste jistě četli ve zprávách. Po uklidnění situace na ostrovech se nám podařilo dovolat na společnost, od které jsme si katamarán pronajali, a tehdy nám bylo definitivně potvrzeno, že „náš“ katamarán je jeden z mnoha set lodí, které jsou v přístavu Tortola v několika vrstvách na sobě. Obětavou mezinárodní pomocí se podařilo situaci na ostrovech alespoň částečně stabilizovat a vzhledem k tomu, že turistika tvoří obrovskou část příjmů ostrovní ekonomiky, tak první turisté byli více než vítáni. I pro nás se nakonec vše v dobré obrátilo, podařilo se nám půjčit jachtu od jedné francouzské charterovky, která měla několik volných lodí na Martiniku a byla ochotná s nimi přeplout na BVI.

Nakonec se nám podařilo realizovat naší vysněnou plavbu, sice jsme kvůli daleko většímu ponoru jachty vůči katamaránu museli dávat daleko větší pozor na korálové útesy a to zejména při večerním kotvení. Ani zdaleka jsme nestihli navštívit všechna krásná místa, o kterých jsme za dlouhých zimních večerů snili, ale i tak jsme upluli více než pět set námořních mil, zakotvili na nespočetně plážích a potápěli se minimálně několikrát denně mezi nádhernými a hlavně nezničenými korály.  Souostroví potvrdilo svou pověst perfektní jachtařské destinace hlavně kvůli množství ostrůvků a pasátnímu větru, který činil plavbu velice pestrou a dobrodružnou. Přítomné děti měli na palubě navíc ještě další dobrodružství, protože z jakékoliv zátoky se mohla vynořit pirátská loď a sníst nám večeři a vykrást všechny zásoby sušenek OREO. Asi jedinou nevýhodou zimního období jsou na ostrovech samozřejmě dřívější západy slunce a s tím spojené včasné vyhledání kotviště. V souostroví Panenských ostrovů totiž v noci nesmí turistické lodě plout.

Ale ihned poté, co jsme zjistili, že lahev místního třtinového rumu stojí ani ne tolik, co u nás tuzemák, se vše v dobré obrátilo. Celá výprava se nakonec všem velice líbila, odvezli jsme si nezapomenutelné zážitky a slíbili si, že se jednou určitě na nějaký ostrov v Karibiku vrátíme. Po zkušenostech načerpaných během naší plavby ale raději s katamaránem a na delší dobu než naše dva týdny.

 

Václav Průka,
Business Analytik ESSOX

Bonusové informace

  • Recept na pozitivní vidění světa: The Painkiller - koktejl z tmavého rumu, kokosové smetany, ananasu, pomerančového džusu a špetky muškátového oříšku.
  • Jak se dostat na BVI?

           Nejlevněji: Na vedlejší ostrovy  USVI přes USA (Miami) a na BVI trajektem.

           Nejrychleji: Přes Maarten na Nizozemských Antilách s pozorováním letadel na světoznámé pláži Maho.

  • Co potřebujete k tomu, aby vám na BVI půjčili jachtu nebo katamarán: Kapitánskou licenci minimálně skupiny B – Yachtmaster Offshore, pro přeplavbu mezi BVI a USVI je nutné pro skippera US vízum, zbytek posádky musí bohužel trajektem.